zondag 4 mei 2014

Tapisserie

Ik had al een hele tijd het volgende op mijn verlanglijstje staan: tapisserie of needlepoint borduren. Een klassieke techniek, borduren met wol op stramien, dat wilde ik wel een keer proberen!
Ik lees op internet dat "tapisserie" niet hetzelfde is als "halve kruissteek borduren" maar ik kan eigenlijk geen verschil ontdekken, dus wie het weet, ik hoor het graag!

Je kunt je bij The Tapestry Shop verlekkeren aan al die geweldig tapisseriepakketten en uiteindelijk bestelde ik "Modern Retros, Bird" van de ontwerpster Emily Peacock:


Zo ziet het pakket er uit:


Het patroon is niet in zijn geheel voorbedrukt, maar in lijnen op het stramien gedrukt, je borduurt dus net als bij "paint by numbers".

Om de techniek uit te proberen bestelde ik het pakket "Scandinavian Heart" van Cleopatra's Needle:

Alles zit bij het pakket: voorbedrukt stramien, wol, naald, zelfs lavendel en een lapje stof!

Ik heb al een beginnetje gemaakt (de randen van het stramien heb ik afgeplakt met schilderstape, anders blijft de wol steeds aan de ruwe randen hangen):



Ik vind het erg leuk om te doen, inmiddels ben ik al bezig met het borduren van de donkerblauwe achtergrond.

Oeps, het pakket wordt "aangevallen" door Kimmi: 

2 opmerkingen:

Annet zei

Wat wij tapisserie noemen heet in het Engels needlepoint. Er zijn heel veel verschillende steken, waarmee je heel mooie effecten kunt bereiken. Het is heel leuk om te doen, ik combineer het meestal met andere borduurtechnieken. Succes!

Guusje, zei

Wat is dit mooi bedankt voor de link. Je hebt een mooi patroon uitgekozen.